| Telefon: | Epost: post@intune.no
Forside / Korps / Noter / Opplæring / MIN EGEN TROMMESKOLE 1
Klarte ikke legge varen i handlekurven. Feilmeldingen var::
Du må velge noe i alle boksene under!
Du må velge en variant!
Denne varianten er ikke på lager!
Server Error: Server Error: Klarte ikke hente varianter for det produktet.
Varen er lagt til handlekurven. Gå til kassen
MIN EGEN TROMMESKOLE 1, 100346, NOTER
Trykk for å zoome og hold nede for å navigere

MIN EGEN TROMMESKOLE 1

Min egen slagverkskole - Bok 1 «MIN EGEN SLAGVERKSKOLE Bok I» er en nybegynnerskole for slagverkere. Denne skolen egner seg for undervisning av slagverkinteresserte musikanter på et veldig ungt alderstrinn.MIN EGEN SLAGVERKSKOLE er basert på pedagogisk nytenkning. Dette fordi MIN EGEN SLAGVERKSKOLE er utarbeidet etter metoder som er annerledes i forhold til de fleste tidligere utgitte læreverk på dette område. MIN EGEN SLAGVERKSKOLE er bygd på teorien om at dersom et barn kan synge en melodi, f. eks. en enkel barnesang, så er barnet også istand til å slå melodiens rytme. Derfor har denne skolen tatt utgangspunkt i melodisk og rytmisk stoff som er kjent for de fleste barn. Om de ikke kjenner melodiene, så er det veldig lett å bli kjent med dem.En nybegynner er ikke istand til å relatere en note til en tone, og et notebilde uten relasjon til musikk kan lett bli tørr teori. MIN EGEN SLAGVERKSKOLE har som mål å eksemplifisere alle spilletekniske bøyger, fordi musikalske ferdigheter læres best gjennom musikk.Kort sammenfattet er MIN EGEN SLAGVERKSKOLE bygd på følgende faglige og pedagogiske grunnstener:1. Slagverket som helhet 2. Gehørspill3. Samspill1. SLAGVERKET SOM HELHETMIN EGEN SLAGVERKSKOLE er en nybegynnerskole for hele slagverkavdelingen, og forholder seg til hele den delen av slagverket som utgjør grunnstammen i f. eks. et skolekorps. Alle melodier presenteres med én melodistemme og to eller flere understemmer. Melodistemmene kan spilles på xylofon, vibrafon, marimba eller klokkespill. Understemmene kan spilles på et stort antall instrumenter, og/eller på trommesett. Dermed kan arrangementene brukes både til individuell undervisning og til samspill med varierende gruppestørrelser. Alle stemmene lar seg spille av en eller flere elever. Dersom læreren utøver individuell undervisning, kan læreren spille duett sammen med eleven. Ved gruppeundervisning kan gruppestørrelsen variere fra to til et nærmest ubegrenset antall musikanter. Dette fordi stemmene kan dobles, dvs to eller flere kan spille samme stemme. Det er viktig at stemmene rullerer, dvs at hver elev spiller flere, gjerne alle stemmer. Se kapitlet: Forslag til bruk av skolen.2. GEHØRSPILLEttersom vi i tidlig alder lærer oss å snakke flere år før vi lærer oss å skrive, mener jeg at vi bør tilegne oss våre musikalske kunnskaper etter samme mønster. Nemlig først lære å spille, deretter lære å lese hva vi spiller. Man bør derfor fokusere på evnen til å lytte mer enn å gjøre bruk av visuelt avhengige hjelpemidler. Å gjennomføre dette betinger at læreren synger eller spiller først, elevene gjentar. MIN EGEN SLAGVERKSKOLE oppfordrer til utstrakt bruk av mimespill, rytmisk og melodisk etteraping av lærerens eksempler, såkalt gehørspill.Notelære i begynnerfasen kan med fordel trekkes inn i undervisningen som en konsekvens av elevens evne til å memorere tidligere gjennomgått stoff. Når eleven har glemt tidligere innøvd materiale, vil bruk av noter være naturlig å trekke inn i undervisningen.Man bør ikke undervurdere betydningen av kunnskap om notelesning. Det bør være en målsetting at slagverkere på sikt skal utvikle både evnen til å høre og evnen til å lese musikk.3. SAMSPILLSamspill er meget viktig. Nybegynnerne bør så tidlig som mulig få oppleve samspill og samklang. MIN EGEN SLAGVERKSKOLE er blitt en skole som muliggjør og oppfordrer til samspill i varierende gruppestørrelser allerede fra første time. Denne skolen er altså en samling samspillarrangementer, og er like mye en samspillskole som en instrumentalskole.Jeg har bevisst unngått å anbefale instrumentasjon, dette fordi: - nybegynnerne kan i samarbeid med læreren få lov til å avgjøre hvilke instrumenter som passer best til hvert musikkstykke. - elevene bør bli kjent med flest mulig slaginstrumenter. En standard utstyrt slagverkgruppe i f. eks. et skolekorps består av: stortromme, lilletromme, cymbaler, tamburin med eller uten skinn, triangel, bongos, marraccas, claves, kastanjetter, ett eller flere melodiske instrumenter og trommesett. Bruk alle tilgjengelige instrumenter, og variér instrumentasjonen. Alle melodiene er arrangert med to eller tre stemmer foruten melodistemme. Dette for at den unge musikeren skal få lære å lese stemmen både i partiturform og som enkeltstemme. Samspillarrangementene kan fungere på et stort antall måter. Foruten å være ment for en ren slagverkbesetning, kan samspill muliggjøres på kryss av instrumentgruppene i korpset eller på skolen. Alle melodiene har besifring, og dette medfører at det er fullt mulig å hente inn akkompagnement eller solister andre steder fra. Disse kan enten spille den melodiske slagverkstemmen, solo over melodiens akkordskjema eller akkompagnere. Legg merke til at alle arrangementer er skrevet i natura, det betyr at en del blåseinstrumenter må transponere for å kunne lese melodistemmene. Akkompagnere kan slagverkerne også gjøre selv. Bak i boka er en akkordtabell som viser hvilke toner som hører til hver akkord. Dersom en på nybegynnernivå velger enkleste løsning, dvs bruk av to køller, velger en akkordtonene i hht anbefalte løsninger bakerst i boka. Se kapitlet om akkorder.Det er viktig å la nybegynnerne få frihet underveis, og inspirere til rytmisk eller melodisk improvisasjon. Den som evt. spiller trommesett bør oppfordres til å spille fills/overganger der hvor melodien tillater det, selv om det ikke er skrevet i arrangementet. Virvelen er ikke presentert i MIN EGEN SLAGVERKSKOLE Bok I, men dersom elevene er modne nok, bør de oppfordres til å spille virvel f. eks. på alle lange toner i melodistemmene. En positiv bieffekt med at ensemblespill i så stor grad er fokusert, medfører at slagverkgruppa alene eller sammen med gjestemusikere, nesten til enhver tid er istand til å framføre reportoar på tilstelninger og konserter.Jeg vil oppfordre lærere og elever til i størst mulig grad å bruke faktiske instrumenter i den tidligste læringsfase. Ut fra hensynet til lydnivå er bruk av øvelsestrommer helt OK, men elevene får liten kjennskap til instrumentenes egentlige klang. Variér instrumentasjonen og type stikker. Bruk stikker, visper, køller, blasticks, hot rods, bundle sticks o.a.. Lær elevene om instrumentenes egentlige klang i relevant samspillsituasjon. Håndstilling og håndsetting har jeg ikke kommentert. Dette overlater jeg til lærerne? Bak i boka er noen hjelpesider: Her kan du slå opp dersom du vil lære litt mer om hvordan notesystemet er bygd opp, vite litt om tonearter, skalaer, akkorder og akkompagnement.
Kr 340,- NOK
Antall:
Kjøp
Tilgjengelighet:
Lev. Prodnr: - Id: 100346
Top